Zvyky a tradice na svatbě


Zvyků na svatbě je mnoho, ale né všechny jsou již v dnešní době dodržovány. My jsme chtěli mít jen pár základních zvyků, bez kterých jsme si naši svatbu neuměli představit.

Bílá barva šatů

Podle tradičních svatebních zvyklostí si nevěsta obléká bílé šaty. Bílá barva symbolizuje čistotu a nevinnost, má ale i spoustu skrytých významů. Ženin vstup do nového života by měl být totiž také čistý, bez poskvrny a hlavně s vyřešenou minulostí. To vše je ukryto ve smyslu bílých šatů. V některých koutech světa, například v Číně, mají ale nevěsty ve svatební den šaty červené barvy. Ta evokuje lásku, vášeň a sílu v budoucím životě. Moderní doba pro ženy nabízí ovšem i jiné barvy svatebních šatů. Já jsem původně pokukovala i po světle růžových, ale nakonec jsem chtěla zachovat tradici a být ta opravdová nevěsta v bílých šatech.

Závoj

K šatům jsem zvolila i závoj, který je v dnešní době spíše jen moderním doplňkem (vypadá skvěle na svatebních fotografiích), ale v minulosti plnil celou řadu účelů. V první řadě měl být nevěstin obličej ještě nějakou chvíli schován před ženichem. V historii ale nebylo nic neobvyklého, když rodiče naplánovali sňatek svým dětem ještě v jejich útlém věku. Často to bylo z finančních důvodů nebo ve snaze zachovat rod či postavení ve společnosti. Ženich tak většinou ani netušil, jak jeho nastávající vypadá. Závoj také nosily pověrčivé nevěsty, které pomocí něho zabránily zlým duchům v uhranutí.


Něco modrého, starého, nového a půjčeného


Každá žena by na sobě v den sňatku měla mít něco nového, starého, modrého a vypůjčeného. Alespoň to říká stará tradice. Všechny vyjmenované věci symbolizují štěstí, které přinesou. Něco starého pojí nevěstu nadále se svou rodinou. I ve svatební den je nevěsta symbolicky spojená s minulostí. Něco nového zas představuje budoucnost, která se vstupem do manželství výrazně změní od minulosti. Vypůjčená věc nevěstu váže k přátelům a k rodině. I nadále se bude moci na tyto  blízké lidi spolehnout a oni na ni nezapomenou i přesto, že si ji bere cizí muž. Modrou věcí je často podvazek, jehož barva hovoří o čistotě a věrnosti. Pokud bude mít žena ve svůj velký den všechny výše uvedené věci u sebe, bude mít jistě šťastné manželství.
Já jsem na sobě v den svatby měla starý řetízek, nové naušnice, půjčené šaty a modrý podvazek.


Svatba v máji

Zamilované páry by se podle pověry měly vyhnout svatbě v máji, tedy v měsíci květnu. Sňatek v máji totiž věští máry. Pověrčivých lidí je zřejmě poměrně dost, protože jak vyplývá ze statistik, jen malé procento svatebních obřadů se koná právě v tomto měsíci. Dříve nevěsta přišla do jiného stavu brzy po svatebním dni a v létě pak pracovala na poli, aniž by o svém těhotenství věděla. Ve většině případů žena nezemřela, jak nás pověra straší, ale počet potratů byl vysoký. Pokud už ženy své dítě počaté v květnu donosily, umíraly často při porodu. Miminko totiž přišlo na svět na konci zimy, tedy v nejhorší možné době. V tomto období totiž ze zásob doma už téměř nic nezbylo a maminka tak byla příliš slabá na to, aby zvládla náročný porod.

Házení rýže na novomanžele

Rýže by měla manželům zajistit plodný vztah se zdravými a spokojenými potomky. Rýže také prý zaručí bohatsví a zažene nouzi. Pokud žena touží po dítěti, stačí jí, aby po svatbě pochovala miminko. Zanedlouho poté prý určitě otěhotní. Tip: rýži si dopředu nachystejte do pytlíčků a poté předejte svému organizátorovi, aby ji po obřadě rozdal svatebčanům. Nepředpokládejte, že svatebčané budou mít svou vlastní rýži a tak ji raději připravte dopředu vy. 


Rozbíjení talíře

Snad každý kdo chce vstoupit do svazku manželského ví, že společné soužití s partnerem nebude jenom hezké a bezstarostné, ale že se mohou objevit problémy. S těmi proto symbolicky bojují už na svatbě. Proto spolu novomanželé uklízejí střepy z talíře. To dokazuje, že dvojice bude v manželsví držet pospolu a pomáhat si. 


Přenesení nevěsty přes práh

Ženich přenáší svou drahou polovičku přes práh restaurace a především přes práh domu historicky ze dvou důvodů. První důvode je aby nevěsta přes své dlouhé sukně nezakopla a neublížila si a druhým důvodem byla pověra, že přenesením přes práh spadají z nevěstiných sukní před domem zlí duchové, kteří na nich během dne ulpěli a přinesli by novomanželům do společného domova neštěstí. 


Konzumace polévky z jednoho talíře

Konzumace polévky z jednoho talíře značí schopnost postarat se o svůj protějšek v dobách nouze. My jsme tuto tradici měli domluvenou s restaurací a vymysleli na nás hezký fórek, když nám přinesli dlouhou tenkou lžičku. Rozhodně to bylo příjemné zpestření svatebního oběda.



Házení kyticí a podvazku

Házení kyticí je jedním z nejznámějších zvyků na svatbě. Před nevěstu se schromáždí všechny nezadané slečny a dámy, nevěsta se otočí zády a vyhodí kytici do vzduchu. Slečna která kytici chytí se bude do roka a do dne vdávat.

Házení podzvazku je již méně známá tradice, ale určitě ji také zahrňte do programu. Představuje to samé jako u házení kytice, jen s tím rozdílem že podvazek hází ženich a za něj se schromáždí všichni svobodní muži. Ten "šťastlivec" který kytici chytí bude dle tradice chystat do roka a do dne veselku.


První tanec novomanželů

V dnešní době existuje mnoho způsobů jak pojmout první tanec novomanželů. Setkala jsem se s tím že novomanželé začali tancovat na pomalý tanec a pak se hudba najednou změnila a začali divoce tančit připravenou sestavu. Já jsem něco takového také chtěla vymyslet, ale Lukáš na tyto extravagance moc není, a tak jsme to pojali jako romantický pomalý první tanec novomanželů. Naši píseň jsme vybrali True Colours od Cyndi Lauper. Líbilo se nám že to není takový ten "profláknutý love song", ale zároveň text nás naprosto vystihoval. Obzvláštili jsme to tím, že jsem dopředu nakoupila dlouhé prskavky a organizátorka naší svatby to pak rozdala svatebčanům. Prskavky dotvořily nádhernou romantickou atmosféru.



Komentáře

  1. Dobrý den! Moc ráda bych se na tomto blogu dozvěděla něco o svatebních darech. Přijde mi, že je to docela důležité téma, ale moc se neřeší. Pro mě je například přinést nevhodný dárek naprostá noční můra. Nedávno jsem byla na svatbě a sehnala jsem krásný svatební dárek tady, na tomto eshopu: antikart. Měla jsem pocit, že se dárek novomanželům líbil, ale člověk nikdy neví... :D

    OdpovědětVymazat
  2. Nás čeká svatba za 14 dní, takže už jen dolaďujeme detaily. Vím, že chci házet kytku, ale jaké budeme mít další zvyky, to zatím nevím. Jsem ráda, že jsem si konečně vybrala svatební šaty. To mi taky dalo hodně zabrat. Sehnala jsem je minulý týden od www.pujcovna-renata.cz/svatebni-saty/ , takže opravdu za pět minut dvanáct :-) .

    OdpovědětVymazat
  3. Nedávno jsem byla na svatbě mé kamarádky a také dodržovali všechny tyto tradice. Jediné, v čem se asi lišily byl výběr snubních prstenů, jelikož je moje kamarádka alergická na zlato, tak se musela poohlédnout v sekci mezi šperky ze stříbra. Pomáhala jsem jí s výběrem a obě jsme byli překvapené jejich kvalitou, která byla zcela nerozeznatelná od zlata.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak já myslím, že ty zvyky si každý udělá podle sebe. Dokonce jsem byl i na svatbě, kde prostě žádné takové zvyky nebyly a bylo to jen takové kamarádské posezení. Ostatně i jako o dárek si novomanželé neřekli o peníze, ale řekli si o něco, co bude jako investice pro ně, ale nebudou to peníze. Zajímavý koncept. Donutí to člověka přemýšlet. My jsme koupili kvalitní alkohol jako investici, a musím teda říct, že jsme fakt nebyli jediní. :D

    OdpovědětVymazat
  5. Je skvělé, že jste do článku zahrnuli historii a kulturní rozdíly v průběhu svateb. Právě se nám ozval náš nový svatební fotograf a jsem si jistá, že tato historická a kulturní perspektiva bude velkým přínosem pro naši svatbu. Každopádně je pro nás důležité mít na paměti tradice, což ocení i podstatná část naší rodiny.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky